دسته بندی ها

ابزارهای مربوط به طراحان فضای سبز

 
 
ابزار طراحی فضای سبز
 

ابزارهای مربوط به طراحان فضای سبز

 
قبل از توضیح طرح‌های گرافیکی در طراحی فضای سبز باید پیشنهادهای (اهداف) ترسیمات طراحان را مورد بحث و بررسی قرار داد. یک طراح فضای سبز با ایده‌های طراحی و نقشه‌های ترسیمی سروکار دارد و اکثریت این طرحها عموماً در طرحهای ترسیم شده به کار گرفته می‌شوند. طرح ترسیمی(a plan drawing) یک نقشه دوبعدی از طرح می باشد که شبیه دید یک پرنده از بالا به پائین و منظره است. یک طرح ترسیمی در همه حالات به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط بین ایده‌های طراح می‌باشد.
یک کپی از طرح ترسیمی را باید در اختیار مشتری و پیمانکار نصب تاسیسات قرار داد. مشتری کسی است که هزینه‌های طرح را پرداخت می‌کند و پیمانکار فضای سبز نیز سازمانی است که ایده‌های مطرح شده توسط طراحان فضای سبز را اجرا می‌کند. پیمانکار فضای سبز می‌تواند مربوط و وابسته به طراح فضای سبز باشد و یا بصورت مستقل از آن فعالیت نماید. بنابراین طرح ترسیمی باید واضح و مختصر و نیز در عین حال دقیق باشد. طرح به صورت ترسیم مقطعی یا تصاویر کامپیوتری نیز ممکن است همراه با ترسیم طرح به کار گرفته شوند. این موارد اشکالی در طرح هستند که برای ارتباط دادن عوامل مهم موجود یک طرح فضای سبز به کار گرفته می‌شوند. مشتریان نیز اغلب طرحهای بصری و مقاطع عمودی را بهتر از یک طرح ترسیم شده درک می‌کنند.
 
 

طراحی فضای سبز      Presentation Graphics

علاوه بر وضوح و دقت، ترسیم یک طرح به عنوان یک پروژه جهت فروش به مشتری باید کامل باشد. پیمانکار فضای سبز از سوی دیگر فقط دوست دارد که یک طرح کاملاً مشخص را اجرا کند.
یک طرح ترسیم کامل برای خواندن و بررسی حرفه‌ای بسیار ساده‌تر است. در یک طرح پیشرفته و قوی تمام اجزا و قسمت‌های موجود در طرح را یک بیننده می‌تواند با توجه به علائم و الگوهای موجود در آن به سرعت و به خوبی بفهمد و درک کند. یک نفر که فاقد سابقه ذهنی در این موارد باشد با بررسی یک طرح کامل، دقیق و حرفه‌ای و نگاه کردن به آن می‌تواند تیپ گیاهان و الگوی مواد به کار رفته در طرح پیشنهادی را به راحتی تشخیص دهد .
توصیف و تشریح طرح ترسیمی به صورت شفاهی سنگین و زمانبر می‌باشد و فهماندن آن انرژی بر است و از سوی دیگر پتانسیل انتقال تمام طرح و ارائه آن کمی با مخاطره و مشکل همراه است. مشابه این حالت در آگهی‌های تبلیغاتی دیده می‌شود. بیلبوردهای یا روزنامه چگونه ارتباط برقرار می‌کنند؟ طرحهایی که در یک پیغام هستند بیش از آنکه توضیحات اضافه داشته باشند، به صورتی هستند که بسرعت و به طور موثر مفهوم آن را می‌فهمیم. طرح ترسیمی ایکه به طور برجسته و مشخص کامل و موزون باشد نیز به همین صورت و مشابه طرحهای موجود در یک پیغام می‌تواند به سرعت و به شکل موثر قابل فهم باشد.

آیا هر طرحی را می‌توان بعنوان یک طرح قابل ارائه مطرح نمود؟

درجه و میزان توسعه و افزایش میزان جزئیات گرافیکی مبتنی و بر اساس نیاز طراح می‌باشد. مسلماً طرحهای قابل ارائه برای کامل شدن نیاز به صرف زمان بیشتری داشته و ممکن است در مورد هر طرحی این ارائه و تهیه جزئیات کاملی عملی نباشد. به عنوان مثال یک طراح مستقل خرده‌پا ممکن است یک سری ایده‌های خود را در طرحها به صورت یکسری دوایر و خطوط بر روی کاغذ ترسیم رسم کند که جهت ارائه به یک مشتری ثابت یا به عنوان یک طرح کوچک مطلوب باشد اما در صورتیکه یک طراح بخواهد طرحی را جهت ارائه به یکسری از افراد که جهت بررسی و قرارداد بستن به او مراجعه کرده‌اند طراحی کند نیاز به دقت و ظرافت‌های بیشتری باشد که این حالت اخیر در طرحهای ارائه شده در یک مزایده یا طرحهایی که برای یکسری موسسات بزرگ و چندین نفری کاملاً مشخص است بدین صورت که در این طرحها هم از لحاظ گرافیکی و هم از لحاظ به کارگیری رنگها نیاز به دقت، ظرافت و حرف زمان زیادی دارد.
باید توجه داشت که طراحی یک طرح مسلماً و قطعاً به تجربه طراح بستگی دارد و فواید فراگیری اصول موثر در طرحهای قابل ارائه این است که سبب می‌شود طراح، تخصص مربوط به اینگونه نکات را یاد گرفته و در نتیجه بتواند کارهای قابل ارائه و مطلوبتری را ایجاد نماید. علاوه بر این موضوع یادگیری اینگونه موارد که در طی زمان و بر اثر تجربه بیشتر می‌گردد سبب بهبود چشمگیر خلاقیت و تاثیر قابل ملاحظه‌ای در دقت و زیبایی طرحها می‌شود.
در این کتاب هدف این است که با ارائه و آموزش اصول و جزئیات طراحی نقشه‌ها بتوان طرحها و نقشه‌های قابل ارائه‌ای ترسیم نمود و بنابراین بتوان چگونگی خلق یک قالب قابل ارائه و ترسیم‌های هنرمندان را آموزش داد.
 
طرحها فقط به عنوان ابزاری کمکی جهت ارائه می‌باشند.
باید به خاطر داشت که هر چند به کارگیری نقاشی و ترسیم از لحاظ بصری خیلی جالب توجه هستند اما هدف نهایی فقط ایجاد یک تصویر زیبا نمی‌باشد. برای یک طراح فضای سبز هدف از ترسیم این است که طرحی را ایجاد کند که قابل بحث و بررسی باشد، و یک اصل مهم در اینگونه طرحها چگونگی انتخاب گیاهان و دلایل موجه برای گیاهان انتخاب شده است. علاوه بر این مورد یک طراح فضای سبز بر این نکته نیز تاکید دارد که علاوه بر قابل بحث و بررسی بودن، طرح ارائه شده‌اش از لحاظ بصری نیز جذاب و چشم نواز باشد. هر هنرمندی می‌تواند یک تصویر زیبا را در مورد طرح فضای سبز ترسیم کند اما در صورتیکه کمی پیش ذهنیت یا سابقه ذهنی در مورد باغبانی وجود داشته باشد مشخص می‌شود که بسیاری از اینگونه طرحها از لحاظ کارایی ناقص هستند و مثلاً گیاهان سایه‌پسند در هوای کاملاً آفتابی در طرح ترسیم شده‌اند.
بنابراین نقاشی‌ها و ترسیم‌های قابل ارائه هم می‌تواند به فروش رفتن طرح کمک کند و هم می‌تواند سبب شهرت و اعتبار طراحان فضای سبز باشد. مردم اغلب با یک نقاشی زیبا و جالب تحریک می‌شوند و غالباً یک طرح خوب همراه با یک ترسیم و نقاشی خوب می‌باشد. این گونه نقاشی‌ها و ترسیم‌های قابل ارائه هنگامیکه در کاتالوگ طراحان (portfolic) باشد باعث ایجاد یک چشم‌انداز زیبا و ظاهر حرفه‌ای می‌شود. علاوه بر این اینگونه ترسیمات جهت برقراری ارتباط بین جزئیات و قسمتهای مختلف طرح موثرتر و مفیدتر می‌باشد.

دیدار و گفتگو با مشتری

فرآیند طراحی در اولین گام با نشست و مذاکره با مشتری آغاز می‌شود که ممکن است مشتری یک زوج باشند که طرح فضای سبز را برای محل اقامتش می‌خواهد و یا ممکن است گروهی از مردم باشند که طرح فضای سبز را به عنوان یک پروژه تجاری مد نظر دارند. دیدار و مصاحبه به طراح این امکان را می‌دهد که خواسته‌ها و نقطه نظرهای خاص مشتری را به صورت کامل پیدا کرده و دریابد. همچنین در این مصاحبه طراح فرصت این را دارد که با ارائه کاتالوگی از کارهای گذشته و طرحهای انجام شده یا در حال انجام خود به مشتری اعتماد و اطمینان کاری را در مشتری ایجاد نماید. ترسیمات و طرحها مشخصاً در ایجاد و برقراری حس حرفه‌ای بودن در مشتری نسبت به طراح و نیز اعتماد به نفس در طراح نقش بسیار زیادی می‌تواند داشته باشد. در یک طرح اگر از نقطه نظر مذکور بررسی شود به راحتی می‌توان فهمید که نقشها و طرحهای قابل ارائه و جالب تا چه حد می‌تواند به فروش طرح به مشتری به ویژه در شرایطی که طرحهای دیگری توسط دیگر طراحان نیز ارائه شده است، کمک کند و موثر باشد. در مدت انجام فرآیند طراحی اشکال و تیپ‌های مختلفی از ترسیمها و طراحی نقشه‌ها ممکن است رسم شود اما باید دقت داشت که همه آنها مناسب برای عرضه و ارائه به مشتری نمی‌باشند. طرحهای ساده (پیش طرحها) و ترسیم‌های نامنظم که می‌تواند در فرآیند طراحی به طراح کمک کند تا اشکالات و معایب طرح را بیرون آورده و آنها را اصلاح نماید جزو آن دسته از طرحهایی هستند که عموماً نمی‌توان آنها را عرضه و ارائه نمود.
لیست مواد موجود در محل کار و تجزیه و تحلیل
پس از گفتگو و نشست با مشتری باید لیست مواد موجود در محل و تجزیه و تحلیل انجام گیرد. جهت تهیه لیست مواد موجود باید محلی که قصد انجام پروژه در آنجا وجود دارد به دقت مورد بررسی قرار گرفته و تمام مواد و موارد موجود در آن یادداشت ‌برداری گردد. با توجه به این اطلاعات نقاط ضعف و قوت در طرحی که باید اجرا شود کاملاً مشخص شده و باید مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار گیرد. تجزیه و تحلیل به این صورت است که تغییراتی که باید در جهت رفع بعضی موانع انجام گیرد یا کارهایی که جهت ایجاد یک طرح زیبا و بی‌نقص نیاز است مانند مشخص کردن قسمتهای غیرضروری یا تسهیل توزیع و پراکنش قسمتهای مختلف موجود در طرح به دقت مورد ارزیابی قرار گیرد. تمام این ایده‌ها را می‌توان در طرحهای کلی و طرح‌های نامنظم قابل نوشتن، بررسی و حل کردن است زیرا اینگونه طرحها در واقع پیش‌نویس‌هایی هستند که در هر مرحله با افزودن، کاستن و یا تغییر آرایش بخشهای مختلف گام به گام به طرح کلی نزدیکتر و شبیه‌تر می‌شوند.